Incabär

incabärIncabär, som också kallas kapkrusbär eller physalis, är små orangea bärliknande frukter täckta av en pappersliknande skyddande bladhylsa som ser ut som en liten kinesisk lykta, vilket också är ett av namnen den är känd under. Lämnar man frukten inuti denna lilla lykta när man köper den så kan den hålla sig färsk i rumstemperatur i mer än en månad. Den härstammar från Sydamerika, men växer även bland annat i Indien, Sydafrika, Nya Zeeland, Thailand och Kina. Egentligen är den släkt med tomatillon som tillhör släktet potatisväxter och används mycket i sydamerikansk matlagning, men klassas som en örtväxt och blir cirka en meter hög. Eftersom den alltså, liksom potatis, tillhör släktet Solanaceae så bör man inte äta den om man har någon allergi eller känslighet mot de andra frukterna i familjen, som potatis, tomat och aubergine.

Användningsområden för Incabär

Incabär är roliga att använda som ätbar dekorering på både mat och desserter och ser speciellt snygga ut på tårtor och smörgåstårtor. De finns att köpa färska i de flesta livsmedelsaffärer men kan också hittas torkade. Bäret är ungefär lika stor som en körsbärstomat så den är perfekt att äta en handfull i taget som mellanmål. De har en syrlig smak som påminner lite om citron men är markant sötare, så de fungerar även utmärkt i söta pajer, eller varför inte doppa dem i choklad! I Afrika och Indien, där den växer fritt, gör man till exempel sylt av incabär. Man kan också äta den i fruktsallad eller strö dem över müslin till frukost, eller släng i några incabär i din morgonsmoothie, den passar nästan överallt. Smaken är sådan att den lämpar sig till både sötsaker och maträtter liksom plommon och körsbär gör, så varför inte prova den i quinoa, ris eller couscous, eller i en god sallad. I Sydamerika använder man den gärna i salsa och i rätter med molé (chokladsås).

Torkade incabär är goda att koka med i gröten till frukost och lika nyttiga som de färska bären, med bonusen att man inte behöver söta gröten på något annat sätt. De torkade bären kan användas överallt där man annars skulle använda russin. Saffransbullar med torkade incabär kanske?

Näringsrika bär för hälsan

Incabären är fullproppade med näring och det är inte konstigt att de i folkmun ofta kallas för ”super foods”. Vitamin A, vitamin C, fibrer, folat och kalcium är några exempel på näringsämnen som finns i det lilla gyllene bäret. Utöver det innehåller de även karetonoider som bland annat bidrar till den vackra gul/orangea färgen. Här nedan kan du läsa mer om vardera vitamin och mineral och vad de gör i kroppen!

Vitamin A refererar till alla ämnen som besitter samma kroppsliga effekter som retinol, och med andra ord är vitamin A ett samlingsnamn för flera ämnen. I växter förekommer vitamin A främst i form av A-vitaminföregångare såsom betakarotenoid. I kroppen kan sedan dessa betakarotenoider omvandlas till den aktiva formen av vitamin A vid behov. Är kroppen inte i behov av vitamin A lagras det istället under huden tills det behövs. Vitamin A är nödvändigt för flera kroppsliga processer och är exempelvis av stor betydelse för synen, slemhinnorna, tillväxt och utveckling hos foster och barn samt reproduktion.

Vitamin C är en kofaktor för ett antal enzymer i kroppen och är alltså av stor vikt för dess funktion. Dessa enzymer är i sin tur viktiga för syntesen av kollagen, aminosyran karnitin och flera neurotransmittorer. Kollagen är ett fiberprotein som bland annat behövs för uppbyggnaden av brosk, hud, ligament, ben och mycket mer. Karnitin är nödvändigt för transporten av fettsyror in i cellernas mitokondrier där fettförbränningen sker. Neurotransmittorer i sin tur är kemiska signalsubstanser vars funktion är att föra nervsignaler vidare från nervfiber till nervfiber eller muskelfiber. Förutom allt detta kan vitamin C även fungera som en antioxidant som skyddar cellernas membran från oxidativa radikaler som annars kan förstöra cellmembranen och cellerna.

Folat behövs bland annat för att bilda röda blodkroppar och celler, och vid tillfällen som cellbildningen ökar (likt vid graviditet) är behovet extra högt. Kvinnor som kan/vill bli gravida rekommenderas därför alltid ett högt folatintag på 400 mikrogram/dag jämfört med de 300 mikrogram/dag som man annars behöver. Är man gravid eller ammar behöver man ännu mer, och Livsmedelsverket rekommenderar att man intar så mycket som 500 mikrogram folat per dag under den tiden. Brist på folat kan liksom järnbrist leda till blodbrist (anemi) eftersom att kroppen inte kan tillverka de röda blodkropparna som den ska.

Kalium är ett viktigt grundämne att få i sig. Detta för det har en betydande roll i nerv- och muskelfunktionen, men det är även viktigt för blodtrycksregleringen (bidrar till ett sänkt blodtryck). Utöver det är kalium nödvändigt för att hålla syra-basbalansen i schack, vilket är oerhört betydelsefullt för kroppsfunktionen. Män och pojkar samt kvinnor och flickor över 14 år är i behov av ca 3,1 gram kalium per dag, men har man ett mycket högt blodtryck kan man få blodtrycksbehandling i form av kaliumtabletter.

Näringsinnehåll

Näringsämne (enhet) Mängd per 100 gram
Energi (kcal) 57,1
Protein (g) 1,8
Kolhydrater (g) 8,9
Fett (g) 0,63
Fibrer (g) 4,2
Vitamin A (mikrogram) 139,8
Vitamin C (mg) 45,5
Folat (mikrogram) 50,5
Kalium (mg) 382,4